حدیث سلسلة الذهب
حدیث سلسلة الذهب: حدیث قدسی از امام رضا (ع) درباره توحید و شروط آن
حدیث سلسلة الذهب، یکی از احادیث قدسی منقول از امام رضا (ع)، در باب توحید و شروط آن است. این حدیث به هنگام عبور علی بن موسی الرضا از نیشابور به سوی مرو بیان شده است و به دلیل زنجیرهای از راویان معصوم که به پیامبر اکرم (ص) و در نهایت به خداوند متعال میرسد، به عنوان «سلسلة الذهب» به معنای «زنجیرهٔ زرین» توصیف شده است.
متن و مفهوم حدیث سلسلة الذهب
امام رضا (ع) این حدیث را به شرح زیر بیان کرد:
«حدثنی أبی العبد الصالح موسی بن جعفر قال حدثنی أبی الصادق جعفر بن محمد قال حدثنی أبی الباقر محمد بن علی باقر علوم الأنبیاء قال حدثنی أبی علی بن الحسین سید العابدین قال حدثنی أبی سید شباب أهل الجنة الحسین قال حدثنی أبی علی بن أبی طالب علیهم السلام، قال سمعت النبی صلی الله علیه و آله و سلم یقول سمعت جبرئیل یقول قال الله جل جلاله: إنّی أنا الله لا إله إلا أنا، فاعبدونی، من جاء منکم بشهادة أن لا إله إلا الله بالإخلاص دخل فی حصنی ومن دخل فی حصنی أمن من عذابی»
ترجمه: «پدرم موسی کاظم از پدرش جعفر صادق از پدرش محمد باقر از پدرش علی زینالعابدین از پدرش حسین شهید کربلا از پدرش علی بن ابیطالب روایت کردهاند که گفت: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: جبرئیل حدیث کرد مرا و گفت: شنیدم پروردگار سبحانه و تعالی میفرماید: کلمهٔ لا اله الا الله دژ استوار من است، پس هر کس وارد آن شود، از عذابم محفوظ است.»
علی بن موسی الرضا سپس افزود: «بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِن شُرُوطِهَا»
ترجمه: «به شرطها و شروطی! و من از شروط آن هستم.»**
چرا این حدیث به «سلسلة الذهب» معروف است؟
این حدیث به دلیل زنجیرهای از راویان معصوم که از امام رضا (ع) آغاز و به پیامبر اکرم (ص) و در نهایت به خداوند متعال ختم میشود، به نام «سلسلة الذهب» یا «زنجیرهٔ زرین» شناخته شده است. این توصیف به دلیل ارزش و اعتبار این حدیث در میان شیعیان است.
محتوای حدیث و تحلیل آن
بر اساس این حدیث، اعتقاد به توحید و شهادت به یگانگی خداوند باعث نجات از آتش جهنم است. اما امام رضا (ع) با بیان اینکه «من از شروط آن هستم»، تأکید میکند که تنها گفتن کلمه «لا اله الا الله» کافی نیست و برای نجات از عذاب الهی باید به ولایت اهل بیت نیز اعتقاد داشت.
به گفتهٔ عالمان شیعه، منظور از این شرط، اعتقاد به امامت و پذیرش مقام رهبری اهل بیت پیامبر اکرم (ص) است. این حدیث بهطور خاص به مسئله امامت و جایگاه امامان در دین اسلام اشاره دارد و نشان میدهد که پذیرش ولایت اهل بیت بخشی از ایمان به توحید و نجات از عذاب الهی است.
ثبت و نقل حدیث سلسلة الذهب
بر اساس گزارشهای تاریخی، هنگام نقل این حدیث در نیشابور، بیش از بیست هزار نفر اقدام به مکتوب کردن آن کردند. این حجم از ثبت و یادداشت حدیث نشاندهنده اهمیت ویژه این روایت در میان مسلمانان آن زمان بوده است.
علت نامگذاری حدیث سلسلة الذهب
حدیث سلسلة الذهب، یکی از احادیث معروف و معتبر در متون دینی است که به دلیل ویژگیهای خاص خود به این نام شناخته شده است. این حدیث به معنای «زنجیرهٔ زرین» به دلیل سیر سلسلهوار راویان معصوم آن از پیامبر اکرم (ص) تا امام رضا (ع) و همچنین به دلیل استفاده از طلا در ثبت آن، به این نام موسوم شده است.
دلیل نامگذاری به «سلسلة الذهب»
- سند حدیث از معصومان:
یکی از دلایل اصلی نامگذاری این حدیث به «سلسلة الذهب»، وجود زنجیرهای از راویان معصوم در سند حدیث است. به این ترتیب که:
-
- امام رضا (ع) از امام موسی کاظم (ع) نقل میکند.
- امام موسی کاظم (ع) از امام جعفر صادق (ع) نقل میکند.
- امام جعفر صادق (ع) از امام محمد باقر (ع) نقل میکند.
- امام محمد باقر (ع) از امام زین العابدین (ع) نقل میکند.
- امام زین العابدین (ع) از امام حسین (ع) نقل میکند.
- امام حسین (ع) از امام علی بن ابیطالب (ع) نقل میکند.
- امام علی بن ابیطالب (ع) از پیامبر اکرم (ص) نقل میکند.
- پیامبر اکرم (ص) از خداوند متعال نقل میکند.
این سلسلهمراتب بهصورت زنجیرهای از معصومان به روایت حدیث، باعث شده است تا این حدیث به نام سلسلة الذهب یا «زنجیرهٔ زرین» معروف شود.
- استفاده از طلا در ثبت حدیث:
در متون تاریخی آمده است که یکی از امیران سامانی این حدیث را با طلا نوشت و دستور داد تا آن را همراه او در قبر بگذارند. این عمل به دلیل ارزشمندی حدیث و برای نشان دادن احترام ویژه به این روایت صورت گرفت. به همین دلیل، برخی این اقدام را بهعنوان دلیل دیگری برای نامگذاری حدیث به سلسلة الذهب دانستهاند.
شرح حدیث سلسلة الذهب
حدیث سلسلة الذهب یکی از مهمترین احادیث قدسی در متون اسلامی است که امام رضا (ع) آن را در سفر به نیشابور بیان کرد. این حدیث بهویژه در مباحث توحید و ولایت اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل بهطور گسترده مورد توجه محققان و عالمان شیعه قرار گرفته است. در این بخش، به بررسی معانی و اهداف این حدیث پرداخته میشود.
معنای حدیث از دیدگاه شیخ صدوق
شیخ صدوق در کتاب «توحید» پس از نقل حدیث، میگوید:
«معنای سخن حضرت این است که از شروط «لا إلهَ إِلَّا اللَّهُ» اقرار به امامت من است و اینکه من از جانب خداوند امامی هستم که فرمانبریام واجب است.»
در این معنا، امام رضا (ع) به وضوح اشاره میکند که اعتقاد به توحید تنها کافی نیست، بلکه پذیرش ولایت و امامت او نیز جزء اساسی ایمان به خداوند است. به عبارت دیگر، توحید و امامت دو روی یک سکه هستند و برای رسیدن به نجات و آمرزش الهی، باید به هر دوی آنها ایمان داشت و از امام معصوم پیروی کرد.1
هدف اصلی حدیث
این حدیث بهویژه در شهر نیشابور که اکثریت مردم آن اهلسنت بودند، هدفی خاص را دنبال میکند. در آن زمان، اهلسنت نگاه متفاوتی به مفهوم ولایت داشتند و آن را به معنای امامت سیاسی و دینی نمیدانستند. بنابراین، امام رضا (ع) با بیان این حدیث، پیوند عمیق بین توحید و ولایت معصومان را نشان داد و به مردم فهماند که:
توحید، که به معنای یگانگی و وحدت خداوند است، به خودی خود به نجات نمیرسد، بلکه باید همراه با ولایت اهل بیت (ع) و پیروی از آنها باشد. به این ترتیب، امام رضا (ع) به مردم نیشابور یادآور شد که ولایت، بخش ضروری از ایمان به توحید است و باید آن را بپذیرند و به آن عمل کنند.
پیوند توحید و ولایت در روایات دیگر
در زیارت جامعه کبیره نیز به این پیوند اشاره شده است. علامه مجلسی در شرح این زیارت میگوید:
«مَنْ أَرَادَ اللَّهَ بَدَأَ بِكُمْ وَمَنْ وَحَّدَهُ قَبِلَ عَنْكُمْ»
این فراز از زیارت به این معناست که:
- رسیدن به معارف الهی و مقام رضای خداوند بدون پیروی از امامان معصوم (ع) ممکن نیست.
- توحید الهی تنها از طریق پذیرش سخن معصومان قابل دستیابی است و بدون درک علوم و راهنماییهای آنان، راهی برای رسیدن به توحید و عبادت حقیقی وجود ندارد.
شهید مطهری، متفکر معاصر، بر این باور است که:
«توحید در کلام امام رضا (ع) به این دلیل حصن و باروی الهی دانسته شده است که توحید اساس و ریشه است و همانند الف است که به دنبالش همه چیز هست.
این دیدگاه نشان میدهد که توحید بهعنوان بنیاد دین و پیروی از امامان معصوم بهعنوان وسیله رسیدن به توحید و رضای خداوند تلقی میشود.
فلسفه سیاسی و عرفانی حدیث
برخی از محققان معاصر، حدیث سلسلة الذهب را بهعنوان بیانگر فلسفه سیاسی و عرفانی تشیع و اختصاص ولایت به امامان معصوم (ع) تحلیل کردهاند. به این معنی که:
- ولایت سیاسی، علمی و معنوی تنها به امامان معصوم (ع) تعلق دارد و در چارچوب تشیع، این مسئله بهعنوان یکی از اصول اساسی دین شناخته میشود.